Nogle gange ved man nøjagtigt hvilken bil man gerne vil købe, når det endelig er tid til, at udskifte den gamle bil. Det er typisk tilfældet, hvis man køber en bil man længe har gået og drømt om, eller hvis man har et helt specifikt behov man gerne vil have opfyldt. Det tager ikke lang tid at ”vælge” en Mercedes, hvis man har drømt om at køre i en Mercedes siden man var teenager. I så fald har man allerede visualiseret sig selv sidde i alle de forskellige modeller, læst op på forskellene på dem, og forelsket sig i en helt bestemt model. Har man et meget specifikt behov, som det ofte er tilfældet når man køber biler til erhvervsmæssigt brug, så plejer det også at være ganske lige til. Det er meget nemt at finde frem til de modeller der er designet til at afdække behovet, og så kan man hurtigt sammenligne dem på de parametre, der er relevante for ens egen brugssituation. Igen nemt og hurtigt.

Men hvad hvis man ikke har gået og dagdrømt om en ny bil i årevis, og ikke har nogle helt særlige behov? Så kan det underligt nok være ekstremt svært at vælge en ny bil. Det er underligt, fordi det jo ”burde” være nemt nok, når nu man ikke har nogle særlige krav. Men det er bare ikke tilfældet: det er derimod ekstremt overvældende at skulle vælge en bil, når man ikke har nogle strenge kriterier.

Pludseligt kan enhver bil nemlig være ”god nok”: og det gør det svært at vælge. Ingen har lyst til at vælge forkert, og det er surt at betale mere end man behøver, for en god bil. Omvendt har man heller ikke lyst til at sætte et virkeligt stramt budget og ende ud med en bil, som man ikke er glad for i længden. Så hvordan griber man det lige an?

Det er faktisk slet ikke så svært endda. Du skal bare tage ved lære af, hvad andre har gjort! På lille skala kan du gøre det, ved at spørge familie og venner, hvilke biler de har gode erfaringer med. Men det er jo et meget lille udsnit af befolkningen, så det er ikke nok til at træffe så vigtig en beslutning. Men hvad hvis vi spørger hele befolkningen?

Du skal selvfølgeligt ikke rundt og stemme et par millioner dørklokker. Nej, bare kig i statistikkerne! Folk ”stemmer” jo med deres penge: de biler der bliver solgt mest, er dem som flest synes godt om, og som flest har fået anbefalet af deres venner og bekendte.

Hvis man kigger på de tal, så kan man eksempelvis se at en Ford mondeo stationcar er en utroligt populær bil. Det giver også god mening: den er alsidig, og kan dække langt de fleste menneskers behov. Dens popularitet taler også for, at den er led at vedligeholde og rar at køre i.